aktuellt

artiklar

om bildterapi

länkar

om perception

existentiell

 

 

Johann Wolfgang von Goethe:

"Det harmoniska färgparet är uttryck för samtalet mellan den seende människan och den färgade världen. När världen visar oss en färg, svarar vi med den andra hälften.."

 

 Färgvalet

 

Titta i fruktdisken nästa gång du handlar. Är frukten förpackad så att färgen framhävs? 

 

 

Komplementfärger

 

Motsatsfärgerna är de som tillsammans ger störst rörelse- och energiuttryck. De signalerar mot varandra. Den annars lugna gröna mot den hetsiga röda slår an på våra känslor. Den kyliga blå som inte är komplementfärg till den röda förmår inte alls att skapa samma intensitet i samspelet. Den gula citronen på en blålila bakgrund signalerar sin gulhets styrka. Kunskaperna om hur färgerna samverkar med varandra påverkar färgvalet och bristen på insikt skapar ibland besvikelse. När den nyss så tydliga gula försvinner mot en färg som är mer närstående.

 

 

          

 

 

 

 

Lise Gotfredsen (s 215, Billedets formsprog, GAD):

 

rsök har visat – det som filosofer och konstnärer vetat i århundraden – att färgvalet till en del beror på vår personlighetsstruktur. Många konstnärer har sina huvudfärger: van Gogh sin gula och violetta, Klee sin varma tegelröda, och barn väljer antingen huvudsakligen den varma, gul-röda delen av färgcirkeln eller den blå-gröna. Manodepressiva använder svart-grå och violett och neurotiska tillstånd eller sjukdomar visar sig i färgval som tillfälligt avviker från personens normala palett. Frustrerade människor förfaller lätt till grumliga och brutna klanger, och det ser ut som om vissa hämningar, rädsla för att handla och rädsla för starka känslor, visar sig med en förnekelse av starka färger. En övervägande intellektuell inriktning, som ofta betyder känslomässig kontroll, kontrollerar också färgvalet och gör det kyligt och tillbakadraget. I gengäld älskar alla mindre barn rött. (min översättning)

 

Med detta i bakhuvudet kan vi också fundera över möjligheterna att införa andra färger – be patienten byta färg på något – och undersöka vilken inverkan detta kan ha. Kommer den blå färgen på det tidigare röda landskapet att tillfälligt dämpa ett tidigare hett känslosvall? Eller: Varför inte använda oss av bilder och färger, eller färgat ljus som Karl Ryberg, för att förstärka eller dämpa vissa sinnesstämningar på samma sätt som vi gör med musik.

 

De antroposofiska bildterapeuterna arbetar med att skapa balans genom att föreslå en färg som ska kompensera det tillstånd deras patienter befinner sig i..

 

Direkt efter en föreläsning av en antroposofisk bildterapeut om den gula färgens lätthet och ångestframkallande egenskaper hamnar jag just inför detta fenomen. Jag ser hur den gången lösningen var att ge sig på det gula och undersöka vad det var, istället för att undvika det eller styra en kompensering. Då kunde jag som terapeut vara med och se och stödja sökandet och det medvetna formulerandet i ord istället för att styra.

 

 

 

Färgval i inredning och belysning påverkar oss och detta kan vi också ta till vår hjälp att skapa en lugn, aktiv, varm eller kall flexibel miljö.

 

(Jämför med den gamla kinesiska traditionen att montera tuschmålningar på rullbara hängrullar. Rullarna förvaras lättillgängligt för att tas fram, hängas upp och bytas ut, allt efter ägarens sinnesstämning. Detta inspirerade ibland till poesi, som skrevs direkt på bilden. Just kombinationen av flera uttryck kan ju bli en förstärkning. Vi kan kombinera våra ljusprojekterade bilder med musik, doft och rörelse och få en total påverkan, som filmen eller teatern.  Det ger underlag för fler undersökningar som konstaterar att personer som är kulturellt aktiva mår bättre.)

 

Perceptionens betydelse

 

En person som mår dåligt ser kanske inte alla färger – väljer att se de färger som passar just då. Som terapeut kan jag då välja att fördjupa och undersöka eller stödja och försöka ”öppna” synen för att nå en ökad differentiering av symboliseringsförmågan genom att anknyta till annat patienten sagt eller gjort.

 

På Grönland, sägs det, har man många vita färger, medan det i afrikanska språk finns många olika gröna varianter. Naturligtvis uppfattar vi och ser vi färgerna olika beroende på uppväxt kultur och kanske t om beroende på fysiska defekter såsom färgblindhet. Kontexten styr valet.

 

se mer om  färglära >

 

 

 

xxx

kontakt

 

www.akbild.se

färglära: